Wees alert op identiteitsfraude

De afgelopen jaren is er meer identiteitsfraude in Nederland. Bij identiteitsfraude misbruikt iemand uw persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om uw paspoort, uw burgerservicenummer, rekeningnummer of handtekening.

Hoe gaan criminelen te werk?

Diefstal van deze gegevens gebeurt vaak online. Maar het kan ook telefonisch gebeuren. Criminelen bellen u bijvoorbeeld op met een babbeltruc om aan uw gegevens te komen. Of ze sturen u zogenaamd een email namens een bank of de overheid. Wees hier alert op! Uw bank of de overheid vraagt nóóit om uw inloggegevens.

Wat merkt u?

Vaak merkt u pas iets van identiteitsfraude als criminelen uw gegevens gebruiken. Er worden bijvoorbeeld plots grote bedragen afgeboekt vanaf uw rekening. Of u krijgt facturen voor spullen die u zelf niet besteld heeft.

Wat kunt u doen?

Bent u (mogelijk) slachtoffer van identiteitsfraude? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) registreert meldingen van burgers over identiteitsfraude. Ze leggen ook contact met andere organisaties, zoals politie. Daarnaast kunt u bij het CMI terecht voor: 

  • tips om identiteitsfraude te voorkomen;
  • advies en ondersteuning als u zelf slachtoffer bent van identiteitsfraude

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie over het CMI op www.rijksoverheid.nl.