Besluitenlijst week 15

Openbare besluitenlijst van de collegevergadering van 9 april.

Evaluatie VTH

Toelichting

Op grond van de Omgevingswet is het verplicht dat gemeenten hun VTH-taken professioneel inrichten om een goede kwaliteit te borgen. VTH staat voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Met dit evaluatieverslag wordt hieraan invulling gegeven.

Besluit

  • Uw college voor te stellen de evaluatieverslag VTH 2023 vast te stellen;
  • De gemeenteraad over de vaststelling te informeren conform bijgevoegde raadsinformatiebrief.

Begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 VRMWB

Toelichting

De gemeente Goirle maakt onderdeel uit van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (hierna: VRMWB). Het bestuur van de VRMWB stelt jaarlijks een begroting op voor het daaropvolgende jaar. De VRMWB heeft de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 aangeboden aan de gemeenteraad.

De gemeenteraad wordt tot en met vrijdag 14 juni 2024 in de gelegenheid vooraf zienswijzen kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van de VRMWB.

Besluit

  • Kennis te nemen van de (concept) begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB);
  • Kennis te nemen van de financiële consequenties van de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 van de VRMWB en deze te verwerken in de tweede burap 2024, begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028;
  • Deze stukken voor te leggen aan de gemeenteraad door middel van bijgevoegd raadsvoorstel.

Projectondersteuning Informatiemanagement

Toelichting

Digitalisering is meer dan het gebruiken van computers, tablets en applicaties. Het gaat over het centraal stellen van de inwoners, ondernemers en instellingen in het gebruik van alle beschikbare middelen. We weten wat de behoeften van onze (interne) klanten (en partners) zijn en we helpen ze echt. Onze medewerkers zijn daarbij als vakspecialist zelf in staat deze meerwaarde te creëren door goed gebruik te maken van slimme Informatie Systemen & Technologie.

Besluit

  • Kennis te nemen van de te nemen stappen op het gebied van informatiemanagement om regie te houden op noodzakelijke ontwikkelingen en onverwachte kosten achteraf te voorkomen;
  • In te stemmen met de inhuur van een projectleider bij team Informatiemanagement voor de duur van 1,5 jaar (1 mei 2024 – 1 november 2025);
  • De kosten van inhuur van een projectleider in 2024 te dekken uit de vacatureruimte binnen het team Informatiemanagement en in 2025 te verwerken in de perspectiefnota. Totaal € 165.000 (2024: € 73.000 en 2025: € 92.000).

Afwijken randvoorwaarden herontwikkeling Emmaloods

Toelichting

De eerste verkenningen voor een herontwikkeling van de Emmaloods zijn in 2021 gestart. Eind 2021 heeft uw college een positieve grondhouding aangenomen ten aanzien van de herontwikkeling, onder de volgende randvoorwaarden:

  1. de woningen moeten worden gerealiseerd in de vorm van sociale huurwoningen, middeldure koopwoningen en/of extra goedkope koopwoningen;
  2. de woningen moeten worden gerealiseerd voor de doelgroepen starters en jongeren en/of ouderen en zorgbehoevenden (één-en tweepersoonshuishoudens) en/of een CPO;
  3. aangetoond moet worden dat het parkeren kan worden opgelost, waarbij op eigen terrein voldaan wordt aan de parkeerbehoefte;
  4. er moet voorafgaand aan de procedure nog een omgevingsdialoog worden gevoerd.

Een plan dat voldeed aan de randvoorwaarden is in 2022 in procedure (herziening bestemmingsplan) gebracht. Op 6 februari 2024 is het bestemmingsplan vastgesteld. Bij de nadere uitwerking van het plan blijkt dat het plan financieel onhaalbaar is door de stichtingskosten van de herontwikkeling. Ontwikkelaar doet het verzoek om af te mogen wijken van de voorwaarde dat de woningen gerealiseerd moeten worden in de vorm van sociale huurwoningen, middeldure koopwoningen en/of extra goedkope koopwoningen. Dit betekent dat de gemiddelde verkoopprijs (€ 360.000,--) binnen de vastgestelde prijscategorie “middeldure koop” (€ 275.000 en € 430.000) moet worden losgelaten om de herontwikkeling van de Emmaloods te kunnen starten.       

Besluit

  • Het verzoek van initiatiefnemer niet te honoreren.

Nota Investeringen 2024

Toelichting:

In de financiële verordening art. 212 van de gemeente Goirle 2023 staat in artikel 12 lid 1 aangegeven dat het college van Burgemeester en Wethouders zorgdraagt voor een actuele nota Investeringen en daarop tenminste éénmaal per 4 jaar de actualiteit toetst. De huidige nota dateert van 2018 waardoor het noodzakelijk is deze direct te actualiseren. Op die manier kan deze direct worden toegepast op het begrotingsproces 2025.

Besluit:

  • De raad voor te stellen de nota Investeringen 2024 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de nota waarderen, investeren en afschrijven 2018;
  • De financiële consequenties hiervan te verwerken in de 2e bestuursrapportage 2024 en de begroting 2025.

Herziening wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD 2024

Toelichting:

De Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: WGR) kreeg een aantal wijzigingen die tot doel hebben om de raden meer grip te geven op de regelingen waarin hun gemeenten deelnemen. Dit leidde tot een voorstel van het algemeen bestuur (AB) GGD Hart voor Brabant (HvB)) voor een aantal wijzigingen in de eigen gemeenschappelijke regeling (GR). Het eerste concept is voorgelegd aan de raad op 28 november 2023. Op basis van het eerste concept ontving de GGD in het eerste kwartaal van 2024 een aantal zienswijzen van gemeenten. Op basis van deze zienswijzen is er een herziene versie van de GR GGD ontstaan.

In de vergadering van 22 maart 2024 is het algemeen bestuur van de GGD akkoord gegaan met de definitieve Ontwerpregeling GR GGD West-Brabant 2024. Deze wordt nu aan u voorgelegd om door te geleiden naar de raad.

Besluit:

  • Bijgaand raadsvoorstel door te sturen naar de gemeenteraad met het advies om volgens voorgeschreven richtlijnen: Een positieve zienswijze te geven op de (herziene) wijziging GR GGD HvB per 01-07-2024;
  • Na instemming door de gemeenteraad, als college, in te stemmen met de wijziging GR GGD HvB, door bijlage 3 te ondertekenen.