Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een beperking waardoor u niet ver kunt lopen? Het is mogelijk om een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) te krijgen. Er zijn 4 soorten kaarten. In uw aanvraag geeft u aan welke u nodig heeft. Vraag uw parkeerkaart online aan. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Betaal daarna de administratiekosten. We behandelen uw aanvraag als wij de deze kosten hebben ontvangen.

Lees voordat u een aanvraag doet eerst de voorwaarden. Zodat u weet of u in aanmerking komt.

Heeft u geen DigiD of dient u uw aanvraag liever per post in? Bel ons op (013) 5310 610 en we sturen u een aanvraagformulier toe.

Voorwaarden

U komt in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart als u:

  • langer dan zes maanden met de gebruikelijke loophulpmiddelen niet meer dan 100 meter kunt lopen. 

  • continu afhankelijk bent van de hulp van een bestuurder.
  • permanent in een rolstoel zit.

4 Soorten kaarten

  • Bestuurderskaart: u rijdt zelf nog auto
  • Passagierskaart: u bent bijrijder omdat uzelf niet meer kunt rijden
  • Een combinatie van beide kaarten
  • Een instellingskaart

Kosten 

  • De behandelingskosten zijn, ongeacht de uitkomst van uw aanvraag, € 91,85.
  • Ons rekeningnummer is NL75BNGH028.50.92.286.
  • Deze kosten betaalt u bij het indienen van uw aanvraag.
  • Na ontvangst van deze kosten nemen we uw aanvraag in behandeling.

Behandeling

  • De behandeltermijn bedraagt maximaal acht weken.
  • Een medewerker beoordeelt uw aanvraag en informeert u schriftelijk over ons besluit.
  • Vraagt u voor het eerst een parkeerkaart aan? Dan vragen we medisch advies aan.
  • Vraagt u een verlenging aan en uw uw huidige kaart afgegeven door een andere gemeente? Stuur het medisch advies van de laatste keuring mee.
  • U haalt de parkeerkaart persoonlijk af bij de receptie van het gemeentehuis. 

Diefstal of vermissing

Doe bij diefstal van uw kaart aangifte bij de politie. U kunt, na het betalen van de behandelingskosten, een nieuwe kaart aanvragen. Stuur het proces-verbaal bij de aanvraag mee.

Overlijden

Bij overlijden moet de kaart aan ons worden teruggegeven.

Meer weten?

Neem telefonisch contact op met ons via (013) 5310 610. U bereikt onze medewerkers van het sociaal domein op maandag- dinsdag- en donderdagmorgen tussen 9:00 -12:00 uur.