Identiteitskaart

Iedereen in Nederland moet een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart hebben. Een ID-kaart vraagt u aan in het gemeentehuis. Daarvoor maakt u een afspraak. Kinderen moeten mee bij het aanvragen én het ophalen van hun ID-kaart. U betaalt bij de aanvraag. U kunt de ID-kaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Lees hier alles wat u moet weten.

Piekdrukte aanvraag paspoorten en ID-kaarten

Let op! Het kan langer duren voordat u een afspraak kunt maken. Vanaf 2024 vragen er meer mensen dan normaal een paspoort of identiteitskaart aan. Dit komt doordat in 2014 de geldigheid van deze documenten is veranderd van 5 naar 10 jaar. Maak daarom op tijd een afspraak.

Wat moet ik meenemen?

  • Uw oude paspoorten en/of identiteitskaarten. Ook als deze niet meer geldig zijn.
  • 1 pasfoto die voldoet aan de eisen
  • contant geld of een pinpas

Voor kinderen jonger dan 12 jaar neemt u ook mee:

  • een origineel identiteitsbewijs van de ouder(s) of gezaghebbenden
  • uw kind zelf, bij het aanvragen én afhalen
  • beide ouders of gezagsdragers vullen vóór de afspraak een online toestemmingsformulier in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Lukt dit niet online? Vul dan beiden dit toestemmingsformulier (Lees voor)(pdf, 0.2 MB)  in. Neem deze mee naar uw afspraak.

Wat moet ik weten?

Als u reist met kinderen

Heeft u een andere achternaam dan uw kind of kinderen? Dat kan soms problemen geven op het vliegveld. U heeft dan een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag heeft. Vul hiervoor het toestemmingsformulier aanvraag reizen met minderjarigen in.

ID-kaart snel nodig?

Dan kunt u een spoedaanvraag doen op het gemeentehuis. Doet u dit op:

  • maandag, donderdag en vrijdag vóór 12.30 uur, of
  • dinsdag en woensdag vóór 15.00 uur?

Dan kunt u de volgende werkdag uw reisdocument vanaf 09.00 uur ophalen. U betaalt hiervoor extra kosten.

Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact op met de Koninklijke Marechaussee voor een nooddocument. Zij beoordelen of u in aanmerking komt voor een nooddocument.

Als u uw ID-kaart kwijt bent of het gestolen is

Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Dit kan online met uw DigiD of maak een afspraak.

Goed om te weten!

  • Raakt u uw reisdocument in Nederland kwijt? Dan is aangifte doen bij de politie niet nodig.
  • Raakt u uw reisdocument in het buitenland kwijt? Dan moet u aangifte doen bij de politie in het buitenland. Dat is nodig voor uw reisverzekering.

Als je nog geen 18 jaar bent

Je mag je ID-kaart zelf aanvragen. Je hebt wel toestemming van je ouder(s) of gezaghebbers nodig. Dat kan op 2 manieren:

  1. Zij geven beiden online toestemming met DigiD. Dit kunnen ze doen voor jouw afspraak in het gemeentehuis.
  2. Hebben ze geen DigiD? Dan vullen zij dit toestemmingsformulier (Lees voor)(pdf, 0.2 MB)  in. Neem deze formulieren mee naar de afspraak.

U kunt ook inloggen met uw ID-kaart

U kunt met uw ID-kaart inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Heeft u uw identiteitskaart opgehaald bij de balie? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee leest u hoe u hiermee kunt inloggen. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD.

Wat kost het?

Kosten identiteitskaart 2024

Product Prijs Geldigheid
ID-kaart 18 jaar en ouder € 75,80 10 jaar
ID-kaart tot 18 jaar € 40,90 5 jaar
Extra kosten voor een spoedaanvraag € 57,05  
Vermissing reisdocument € 0,00