Meldpunt goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 is er de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. Op deze pagina leest u hier meer over.

Landlords and letting agents must rent well and behave properly. If they do not, you can report it. It does not matter for how long you are renting, or whether you are a migrant worker, or still looking for a home. Do you experience discrimination or exclusion when finding or renting accommodation? You can report it by filling in the report form.

Wat moet ik weten?

Over welke verhuurders gaat het?

De Wet Goed Verhuurderschap beschermt huurders en woningzoekenden tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met verhuurders)
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
  • woningcorporaties

Klacht over een woningcorporatie

Huurt u van woningcorporatie Leystromen? Meld uw klacht dan daar. Leystromen werkt de klacht zelf af.

De wet verplicht verhuurders om:

  • een schriftelijk huurcontract op te stellen
  • een onderhoudsplan te hebben
  • de huurprijs niet extreem hoog te maken
  • een verhoging van de huurprijs redelijk te houden
  • arbeidscontract en huurcontract van elkaar te scheiden 
  • huurders te informeren over rechten en plichten

De wet is gericht op het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie. Het beschermt de huurder of woningzoekende.

In de officiële bekendmaking staat meer over goed verhuurderschap en het voorkomen en tegengaan van ongewenste verhuurpraktijken. 

Information in English

Discrimination, intimidation, excessive rents: abuses regularly take place in the rental of housing. To put an end to this, the Good Landlord Act has been in place since 1 July 2023. This video from the central goverment gives information about this law. The video is also available with subtitles (EnglishEspañolPolskiRomânâбългарски).

Residential discrimination

A landlord may not choose a tenant on the basis of nationality, religion, belief, political affiliation, race, gender, disability, sexual orientation or any other ground. Discrimination and exclusion are not allowed.

Harassment

Landlords and rental agencies are not allowed to intimidate. For example, threatening to terminate the rental contract. Or threatening that you will no longer get electricity.

3 months deposit or more

From 1 July 2023, landlords are allowed to ask for a maximum 2-month deposit. If the contract was concluded before 1 July 2023, then 3 months' deposit.

No rental agreement on paper

A lease must always be on paper. The contract must have a signature from you and the landlord.

Service charges too high

Service charges should be fair. Landlords and letting agents must send a statement of service charges every year.

No information on rights and duties as a tenant

Rights and obligations about renting should always be on paper.

Additional rules for migrant workers

  • The rental contract must not be attached to an employment contract
  • Rights and obligations must be written in a language the migrant worker understands

Meer weten?

Rechten en plichten (ver)huurders

Kijk voor meer informatie over rechten en plichten rondom huren ook op Huurcommissie.nl